Binnen veel organisaties is er niet echt iemand die zichzelf als eigenaar van de website ziet. Het beheer van de website wordt vaak gedaan door de afdeling marketing of ict en soms wordt hier een speciale werkgroep voor opgericht. Meestal ontbreekt hierdoor het gevoel van eigenaarschap. Dit is echter een cruciaal gevoel om ervoor te zorgen dat de website (en het succesvol maken ervan) de hoogste prioriteit heeft. Het gevolg hiervan kan zijn dat de website niet alle aandacht krijgt die nodig is om er een succes van te maken.

Voor elke organisatie is het dan ook zeer belangrijk dat er ten minste één persoon is die zich volledig verantwoordelijk voelt voor het succes van de website. Iemand die pas naar huis gaat wanneer alle problemen met de website zijn opgelost. Die thuis nog nadenkt over de invloed van een tragere performance op het succes van de website.  Het liefst ook nog iemand die daadkrachtig kan optreden zodat eventuele wijzigingen snel doorgevoerd kunnen worden.

Zonder een “eigenaar” voor de website van de organisatie zal zelfs een goed ontworpen website uiteindelijk minder gaan presteren.

Tips voor het vinden van de “echte” “eigenaar”:

  1. Zoek iemand die toegankelijk en communicatief vaardig is zodat eventuele wijzigingen of grotere problemen met de website gemakkelijk onder de aandacht kunnen worden gebracht.
  2. Zoek iemand die zelf in staat is om aanpassingen aan de website te doen en eventuele problemen met de website zelf kan oplossen.
  1. Zoek iemand die weet wanneer hij de afdeling ict direct moet benaderen zodat grotere problemen die niet zelf op te lossen zijn door de “eigenaar” snel kunnen worden opgelost door deze afdeling.

De “eigenaar” is iemand die zich verbonden voelt aan het succes van de website en de kennis heeft om bij te dragen aan dit succes. Hij is intrinsiek gemotiveerd, toont initiatief en speelt zo een cruciale rol bij het succes van de organisatie.